Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ-WHO) Genel Direktörü Tedros Adhanom Ghebreyesus, son günlerde Avrupa’da sıcaklığa bağlı nedenlerle onlarca kişinin hayatını kaybetmesinin ardından iklim eylemi konusunda “daha fazla gecikmeye” izin verilemeyeceğini açıkladı.
Tedros, sosyal medya platformu X’te yaptığı açıklamada, liderlerin iklim dirençli sağlık sistemlerine yatırım yapmayı öncelik haline getirmesi ve iklim değişikliğinin etkilerini azaltacak adımları hızlandırması gerektiğini vurguladı.
DSÖ, aşırı sıcaklara karşı şehirlerin daha serin hale getirilmesini, su ve gölge alanlara erişimin sağlanmasını, risk altındaki grupların düzenli olarak kontrol edilmesini ve sıcaklıklar zirveye ulaşmadan önce sağlık sistemlerinin hazırlanmasını öneriyor.
DSÖ’ye göre European Region, dünyada en hızlı ısınan bölge konumunda bulunuyor. Son dört yılda sıcaklık nedeniyle 200 binden fazla kişinin yaşamını yitirdiği, sıcaklığa bağlı ölümlerin son 20 yılda yüzde 30 arttığı bildiriliyor.
Tedros, Avrupa’da sıcaklıkların küresel ortalamanın yaklaşık iki katı hızla arttığını ve bunun gelecekte aşırı sıcak hava dalgalarının daha sık ve daha şiddetli yaşanma ihtimalini yükselttiğini belirtti.
DSÖ ayrıca Instagram üzerinden yaptığı paylaşımda, sıcaklığın artık yalnızca bir hava durumu konusu olmadığını, doğrudan bir “sağlık acil durumu” haline geldiğini vurguladı.




